5 tips voor een effectieve facturatie in de detailhandel

De facturatie is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Je hebt een product of dienst geleverd en die moet worden betaald!

5 tips voor een effectieve facturatie in de detailhandelHoe regel je dit nu zo effectief mogelijk voor jouw bedrijf in de detailhandel? Hieronder vind je 5 specifieke tips die je verder helpen om dit facturatieproces zo efficiënt mogelijk te doen.

Veel detailhandels hebben tegenwoordig ook een webwinkel, reden te meer om de facturatie en administratie zo effectief mogelijk te doen.

 

  1. Zorg voor een opvallende factuur

    In een concurrerende markt is het belangrijk om jezelf van de concurrentie te onderscheiden. Zorg voor een nette lay-out van je factuur waarop klanten direct alle bedrijfsgegevens kunnen zien. Zet onderaan een leuke afsluiting of persoonlijke note. Sluit bijvoorbeeld af met:
    – Veel plezier met je .. producten!
    – Geniet van je .. producten!
    – Bedankt voor je aankoop bij …!

  2. Kies voor digitale facturatie

    Ook in de detailhandel kun je digitaal factureren. In een webshop is dit al heel gewoon. Maar wat als je dit ook in je winkel toepast? Vraag je klanten om een e-mailadres bij aankoop en stuur de bon direct digitaal op. Scheelt veel print- en papierkosten, milieuvriendelijk en je verzamelt gelijk de gegevens van je klanten.

  3. Automatiseer de betalingsherinneringen en aanmaningen

    Wees alert op de betaling van je producten, wanneer dit achteraf gebeurt. Je facturatie systeem signaleert wanneer facturen niet binnen de betalingstermijn betaald worden en kan zelfs herinneringen sturen. Automatiseer aankopen via je webshop met een betaalsysteem zoals Ideal en Paypal.

  4. Wees bij de tijd!

    Zorg ervoor dat je een up-to-date administratief proces hebt dat aan de nieuwste wet- en regelgeving voldoet, maar waarbij ook alle gegevens centraal worden ingevoerd en altijd actueel zijn. Denk hierbij aan voorraden en verkopen.

  5. Koppel en automatiseer waar het kan

    Kassa’s, webshop, administratie, voorraad. Zorg dat alles waar mogelijk aan elkaar is gekoppeld om dubbele invoer en fouten te voorkomen. Een kassasysteem met koppeling naar King Business Software biedt deze mogelijkheden. Zo koppel je je winkel, webshop, voorraad en administratie in één database.

Denk je dat er winst te behalen valt in jouw bedrijfsprocessen? Wij helpen je graag om alles in kaart te brengen en te automatiseren waar mogelijk. Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak via 020 – 624 72 84 of office@miki-business-software.nl.