Factureren zou ‘leuk’ moeten zijn omdat u iets verkocht heeft of gedaan voor een klant. Hiervoor wordt u betaald. Reden genoeg om hier blij van te worden.
Toch zien veel ondernemers op tegen de facturatie. Het wordt vaak gezien als administratieve rompslomp die kostbare tijd opslokt. U bent natuurlijk veel liever bezig met de kernactiviteiten van uw onderneming dan met ‘saaie’ administratie.
Het kan ook anders!
Met een modern facturatieprogramma kan u een heleboel tijd en zorgen besparen. De software is met de tijd meegegaan en voldoet volledig aan de laatste eisen, u heeft zich dus geen zorgen te maken dat de Belastingdienst aan het einde van het jaar moeilijk gaat doen.
Bij het kiezen van goede facturatiesoftware is er een aantal zaken waar u op moet letten:
- Schaalbaarheid
Uw onderneming is nu misschien nog klein, maar wat als u over vijf jaar enorm gegroeid bent en wellicht meerdere administraties wilt voeren? Het is fijn als het pakket met u meegroeit. Maar óók als uw onderneming misschien in de toekomst krimpt, wilt u dat het pakket nog steeds bij u past. - Kosten
Dit is een beetje gerelateerd aan de schaalbaarheid. Zorg ervoor dat u geen functionaliteit koopt die u toch niet zult gebruiken. Maar, houdt ook de mogelijkheid open om er functionaliteit bij te kunnen nemen als u dit in de toekomst wel nodig heeft. - Lokaal of Online
Dit is een persoonlijke keuze, maar een die wel goed doordacht moet worden. Als u zich zorgen maakt om privacy, dan is een lokaal geïnstalleerd pakket wel zo fijn. Een online pakket is echter ook goed beveiligd en als u zich veel op verschillende locaties bevindt, dan is een online pakket erg handig. U kunt uw gegevens overal waar u een internetverbinding heeft, benaderen. - Informatie/documentatie
Niet iedereen vindt het installeren en inrichten van nieuwe software makkelijk of leuk. Het is dan wel zo fijn als de software goed leesbare documentatie of trainingsmateriaal heeft zodat eigenlijk iedereen de software kan inrichten. Mocht dit te complex zijn, verzekert u zich er dan van dat de firma die de software levert u kan helpen bij het installeren en inrichten. Als u dit meteen goed aanpakt, dan heeft u een goed draaiende administratie waar u qua inrichting geen omkijken meer naar heeft. - Integratie
Een goed pakket is redelijk eenvoudig te koppelen of integreren met uw boekhouding en eventuele andere systemen. Het zou toch jammer zijn als uw pakket niet te koppelen valt en alle klantgegevens dubbel ingevoerd moeten worden. Zonde van uw tijd en de kans op fouten wordt dan vergroot. Het gaat erom dat het u gemakkelijker wordt gemaakt, niet moeilijker. - Een ‘klik’ met de leverancier. Natuurlijk koopt u software die in een keer werkt en waar u nooit ondersteuning voor nodig hebt. Helaas is dit niet de realiteit. Het kan altijd voorkomen dat u vragen heeft die u niet kunt beantwoorden met de documentatie of de website van de leverancier. Het is dan fijn als u gewoon de telefoon kunt oppakken en uw vraag kunt stellen.
- Naast de klik van de leverancier is de bereikbaarheid ook erg belangrijk. Een anonieme website met – als u gelukt heeft – een e-mailadres boezemt niet erg veel vertrouwen in en u weet niet of uw vraag bij een echt persoon aankomt en of u wel antwoord krijgt. Een leverancier die duidelijk contactgegevens op de website zet vindt het niet erg als u contact opneemt. Dat geeft toch meer vertrouwen?
Voor een groot gedeelte worden beslissingen op gevoel gedaan. Dat is niet erg, maar zorgt u er wel voor dat u uw keuze onder andere maakt op basis van de bovengenoemde zaken.
Laat u vooral goed informeren bij de keuze van een facturatieprogramma zodat factureren weer leuk wordt en u ervoor kunt zorgen dat er veel te factureren valt!